Toksyny to jedno z największych wyzwań współczesnego człowieka. Dawniej usuwaliśmy je w naturalny sposób, dbając o zdrową dietę, dużo ruchu, ale też o odpowiednią przemianę materii. Dziś – jako ludzkość – coraz częściej zapadamy na choroby, które są skutkiem odkładania się toksyn w organizmie. Jak z nimi walczyć? Czy istnieją – zwłaszcza w dzisiejszych czasach – skuteczne metody na detoksykację organizmu? Otóż tak, a niniejszy artykuł zostanie im poświęcony.

Woda – leczenie, suplementacja i detoksykacja

Traktowanie wody jako suplementu diety jest jak najbardziej błędne, ale nie wszyscy wiedzą, że jest to również bardzo skuteczny środek detoksykacyjny. Zastąpienie słodzonych napojów wodą, pomoże w:

  • efektywniejszym dostarczaniu ważnych dla zdrowia i życia mikroelementów,
  • usunięciu z organizmu toksyn, będących pozostałością po procesie przemiany materii,
  • ograniczeniu skutków niektórych schorzeń, w tym cukrzycy, schorzeń jelit, dny moczanowej itd.,
  • zmniejszeniu potliwości, gdyż woda nawadnia (i schładza) o wiele skuteczniej niż alternatywne i często słodzone napoje,
  • zoptymalizowaniu pracy układu krwionośnego i ograniczeniu ryzyka powstawania zakrzepów krwi.

Jednym słowem – woda jest najskuteczniejszym środkiem detoksykacyjnym, toteż warto ją spożywać nawet w ilości 3 litrów na dobę. Jeśli jednak nie lubimy czystej, niegazowanej wody, możemy do niej dodać odrobinę soku z limonki lub cytryny, albo też – w trakcie lata – wrzucić kilka kostek lodu.

Sen – naturalny środek detoksykacyjny

Chcąc oczyścić organizm z toksyn, należy przede wszystkim postawić na sen. Najlepiej, jeśli trwa on od 6 do 8 godzin. Nie może być on też w żaden sposób przerywany, gdyż może to doprowadzić do ogólnego rozregulowania całego zegara biologicznego.

Sen powinien mieć też miejsce w ściśle określonych porach. Najlepiej, jeśli będzie on miał miejsce w godzinach od 22 do 6 rano. To właśnie wtedy jest najciemniej, a co za tym idzie – sen jest najbardziej efektywny i komfortowy.

Warto przy tym wspomnieć, że organizm człowieka jest dość wrażliwy na oświetlenie w trakcie snu. Im jest jaśniej, tym sen jest płytszy. Dlatego – zwłaszcza w okresie letnim – warto postawić na rozwiązania zapewniające maksymalne zaciemnienie sypialni. Posiadacze zewnętrznych żaluzji, mogą być w tym przypadku jak najbardziej zadowoleni.

Dieta – bez niej ani rusz

Jeśli proces detoksykacji organizmu ma odbywać się w sposób szybki i skuteczny, to samo picie wody i sen nie pomogą. Ważna jest również dieta, a o nią – jak wiadomo – jest zawsze najtrudniej. Dlatego koniecznie należy zadbać o wyeliminowanie z codziennego jadłospisu:

  • znacznej części tłustego mięsa, gdyż to ono jest w głównej mierze odpowiedzialne za odkładanie się toksyn wewnątrz układu pokarmowego, a w konsekwencji również i całego ciała,
  • używek, w tym nadmiaru mocnej kawy, herbaty, alkoholu i wielu innych, podobnych substancji,
  • ograniczeniu podaży niektórych substancji odżywczych, w tym oczywiście cukrów, tłuszczu itp.; oczywiście nie można zapominać również i o tym, że składniki te są niezbędne w codziennej diecie.

Dieta detoksykacyjna to nie tylko zakazy, ale też i nakazy. Dlatego osoby chcące obniżyć zawartość toksyn w organizmie, powinny zadbać przede wszystkim o to, by wprowadzić do codziennej diety takie składniki jak:

  • odpowiednio duża ilość czystej, niegazowanej wody (była o tym już mowa wcześniej),
  • ziołowe herbatki, dzięki którym oczyszczenie organizmu, w tym układu pokarmowego jest o wiele łatwiejsze,
  • pokarmy z dużą ilością błonnika, dzięki którym dużo łatwiej można oczyścić organizm ze szkodliwych pozostałości produktów przemiany materii; na marginesie warto podkreślić, że potrawy te skutecznie przyspieszają metabolizm, a co za tym idzie – prowadzą do zmniejszenia tkanki tłuszczowej,
  • ryby – gdyż to one są źródłem bezpiecznych (a zarazem bardzo potrzebnych) kwasów omega-3.

ABC produktów spożywczych, czyli jak oczyścić organizm za pomocą jedzenia

  1. Jednym z najbardziej skutecznych środków detoksykujących jest sok z aloesu. Substancja ta zawiera mnóstwo błonnika, który pomaga w wiązaniu toksyn i ich wydalaniu na zewnątrz. Pomaga ona również w ogólnym usprawnieniu funkcjonowania układu pokarmowego. Jej zaletą jest ciekła postać, dzięki której ryzyko wystąpienia zaparć jest bardzo niewielkie. Należy jednak pamiętać, że produkty bogate w błonnik zawsze powinny być popijane dużą ilością wody. W przeciwnym razie taka “kuracja” może doprowadzić nawet do operacyjnej niedrożności jelit.
  2. Kolejnym, niezbędnym elementem diety detoksykującej powinna być cytryna. Ten – na pozór – niewiele znaczący owoc, jest tak naprawdę bogatym rezerwuarem środków wspierających usuwanie toksyn. Można dzięki niemu skutecznie oczyścić wątrobę, a także – w przypadku wystąpienia takiej potrzeby – rozpuścić tzw. kamienie nerkowe. W celu kompleksowego oczyszczenia organizmu należy pić ów sok przynajmniej raz dziennie. Można też postawić na dość orzeźwiającą mieszankę cytryny i wody, aczkolwiek musi być ona pozbawiona jakichkolwiek substancji słodzących.
  3. Zioła, to z pewnością jeden z najskuteczniejszych środków wykorzystywanych do detoksykacji. Naturalnie nie trzeba od razu wprowadzać do diety wszystkich kombinacji ziołowych. Dużo lepszym rozwiązaniem jest postawienie między innymi na napary ze skrzypu polnego, fiołka trójbarwnego, a także mięty pieprzowej i mniszka lekarskiego. Do diety można też wprowadzić różnego rodzaju herbatki ziołowe, które są mieszanką owoców i określonych ziół. Dzięki temu efekt detoksykacyjny jest jeszcze skuteczniejszy.
  4. W detoksykacji organizmu skutecznie pomaga zielona herbata! Produkt ten nie tylko pomaga w skutecznym nawodnieniu, ale też gwarantuje efektywniejsze trawienie i szybszą przemianę materii. Dzięki zielonej herbacie łatwiej pozbędziemy się tkanki tłuszczowej i zapewnimy sobie dodatkową porcję energii. Co ważne – można ją połączyć z różnego rodzaju daniami i spożywać w wielu różnych postaciach.
  5. Skuteczna detoksykacja organizmu nigdy nie będzie możliwa bez… jabłek. Co ciekawe, są one zaliczane w poczet tzw. super foods, czyli rodzajów zdrowej żywności, która ma niezwykle korzystny wpływ na zdrowie człowieka. Zadziwiające jest to, że jeszcze kilkanaście lat temu poważni dietetycy nie doceniali jabłek. Dziś już wiemy, że są one bogate w składniki zwiększające metabolizm, ale też w substancje, które są naturalnymi antyoksydantami. Czymś takim jest np. kwercetyna, która szybko i skutecznie zwalcza wodne rodniki.

A jeśli lubimy oryginalne (i nieco egzotyczne) warianty smakowe, to warto do diety wprowadzić również takie produkty jak:

  • Granat,
  • Żurawina,
  • Rudola,
  • Buraki,
  • Algi,
  • Figi.

Łączą je dwie zasadnicze cechy. Pierwszą z nich jest obecność dużych ilości witaminy C, a drugą – sporej ilości błonnika.

Detoksykacja organizmu a popularne zabiegi dietetyczne

W związku z tym, że detoksykacja organizmu jest bardzo szerokim pojęciem, nie mogło w niej zabraknąć również różnego rodzaju diet samooczyszczających. Ich najważniejszą cechą to, że mogą one być stosowane wyłącznie przez ściśle określony czas. Po jego upływie dietę należy przerwać, by wznowić ją co najmniej po 2 – 3 miesiącach. Najpopularniejsze diety samooczyszczające, to:

  • dieta cytrynowa, polega na wprowadzeniu do codziennych posiłków maksymalnej ilości naturalnych cytryn, a najlepiej – soku cytrynowego; zaleca się, by stosować ją nie dłużej niż 2 tygodnie,
  • dieta warzywno – owocowa – to bardzo oryginalna, a zarazem skuteczna forma detoksykacji; warto jednak zaznaczyć, że jest ona dość “drastyczna”, gdyż opiera się jedynie na produktach warzywnych i owocowych; co ważne – dietę tą można stosować zarówno przez kilka, jak i kilkanaście dni,
  • dieta kapuściana – kolejną, ciekawą propozycją jest tzw. dieta kapuściana, która (jak sama nazwa wskazuje) opiera się przede wszystkim na włoskiej kapuście i innych warzywach; należy ją stosować nie dłużej niż 1 tydzień,

Ruch to zdrowie, czyli jak walczyć z toksynami?

W walce z nadmierną ilością toksyn w organizmie niezwykle skuteczna może okazać się… aktywność fizyczna. Zależność ta wynika głównie stąd, że w trakcie uprawiania sportu, wykonywania ćwiczeń, czy też ciężkiej pracy fizycznej, organizm człowieka spala tkankę tłuszczową, która jest naturalnym magazynem wszelakich toksyn. Między innymi to właśnie dlatego każdy detoks organizmu powinien opierać się na dużej dawce ruchu i to niezależnie od przyjętego wariantu dietetycznego (wyjątkiem są ostre diety redukcyjne).

Uprawiając intensywną aktywność fizyczną, trzeba liczyć się z faktem szybkiego pocenia. Na pozór jest to zjawisko oczywiste, ale nie wszyscy wiedzą, że jest ono również zbawienne dla naszego organizmu. Dzięki niemu – wraz z wodą – usuwane są z naszego ciała różnego rodzaju toksyny, które w przeciwnym razie zalegałyby w jego wnętrzu. Oczywiście wzmożone pocenie wiąże się też z koniecznością intensywnego nawadniania ciała, gdyż tylko w ten sposób można “wypłukać” większość toksyn.

Detoks organizmu nie powinien być utożsamiany z intensywnym odchudzaniem. Dlatego nie zaleca się detoksykacji poprzez np. ciężkie (a niekiedy i niebezpieczne) diety redukcyjne.

Diety oczyszczające – podstawowe wskazówki

Stosowanie diet oczyszczających jest jak najbardziej wskazane dla ludzkiego organizmu. Niemniej stosowanie zbyt częstych diet, może w dalszej perspektywie prowadzić do wielu różnych zaburzeń w pracy organizmu. Zgodnie z tą zasadą, warto postawić nie tyle na okresowe i intensywne diety samoczyszczące, ale na ogólną, choć nie tak intensywną zmianę codziennych nawyków żywieniowych (i nie tylko).

Najważniejszą kwestią pozostaje pozbycie się z ciała wszystkich substancji, które – w mniejszym lub większym stopniu – są odpowiedzialne za wzrost ilości toksyn w obrębie naszego organizmu. Objawy wynikające z tego stanu są – niestety – coraz częściej spotykane w naszym społeczeństwie. Mowa tu zwłaszcza o:

  • apatii, ciągłemu zmęczeniu,
  • bólach głowy i całego ciała (a zwłaszcza stawów),
  • podatności na wiele różnych chorób,
  • zaburzeniach pracy układu pokarmowego (gazy, wzdęcia itd.).

Dlatego pierwszym krokiem na drodze do detoksykacji organizmu powinno być przede wszystkim dogłębne sprawdzanie zawartości wszystkich produktów, jakie na co dzień spożywamy. Konserwanty, substancje wzmacniające, zbrylające etc., to nic innego, jak zwykła chemia, która – co trzeba przyznać – codziennie zatruwa nasz organizm.

Faktem jest, że w obecnych czasach nie można się jej całkowicie pozbyć z organizmu. Niemniej można (przynajmniej w pewnym stopniu) ograniczyć jej wpływ na nasze samopoczucie. Dzięki temu nie tylko poczujemy się lepiej, ale też wyuczymy się nawyków, dzięki którym stan ten utrzyma się do późnej starości.

Podsumowanie

Jak oczyścić organizm? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta. Powyższy tekst był tylko próbą nakreślenia konkretnych rozwiązań, a co za tym idzie – nie każdy może się z nim zgadzać. Jedno jest pewne – detoksykacja organizmu to proces, który powinien odbywać się przez cały czas, a nie tylko wtedy, gdy jest to modne i (niestety) konieczne.